fbpx

Upadłość konsumencką w styczniu 2021 w Polsce ogłosiło półtora tysiąca osób

Upadłość konsumencką w Polsce w ostatnich trzech miesiącach 2020 r. ogłosiło łącznie 5055 r. konsumentów.

Z danych opublikowanych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej wynika, że liczba upadłości konsumenckich w naszym kraju rośnie lawinowo od czerwca 2020 r. – wówczas upadłość ogłosiło 1116 osób. W lipcu 2020 r. w Polsce ogłoszono 1546 upadłości konsumenckich, w sierpniu – 1129, a we wrześniu – 1366 r. Czwarty kwartał 2020 r. przyniósł kolejne niechlubne rekordy – w październiku mieliśmy do czynienia z 1642, w listopadzie z 1604, a w grudniu z 1809 upadłościami konsumenckimi. Oznacza to, że w ostatnich trzech miesiącach 2020 r. upadłość konsumencką ogłosiło łącznie 5055 r. osób. W skali roku daje to liczbę 13 084. upadłości (co stanowi wzrost liczby przypadków o 64% w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 r.).

W pierwszym miesiącu 2021 r. upadłość konsumencką ogłosiło kolejnych 1520 tys. osób. To ósmy miesiąc z rzędu, w którym liczba upadłości konsumenckich przekracza tysiąc przypadków.

Należy w tym miejscu przypomnieć, że od marca 2020 r. w Polsce obowiązują nowe przepisy dotyczące upadłości konsumenckiej. Zgodnie z ich treścią wina dłużnika nie jest badana na pierwszym etapie postępowania – a zatem nie jest analizowane czy dłużnik z własnej winy doprowadził się do niewypłacalności lub pogłębił swój problem. Wina może wpłynąć na ustalenie warunków oddłużania – ale dopiero po ogłoszeniu bankructwa. W praktyce oznacza to, że upadłość konsumencka staje się dostępna praktycznie dla każdej osoby, która chciałaby z niej skorzystać.

Obecnie sąd może orzec o prowadzeniu postępowania upadłościowego wedle przepisów dedykowanych dla upadłości konsumenckiej (tryb uproszczony) lub wedle przepisów ogólnych.

Eksperci przewidują, że w 2021 r. będziemy mieli do czynienia z dalszym wzrostem liczby upadłości konsumenckich. Przyspieszenie terminów orzekania w sprawach upadłościowych ma nastąpić za sprawą informatyzacji. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami od 1 lipca 2021 roku wszystkie postępowania upadłościowe zostaną bowiem przeniesione do Krajowego Rejestru Zadłużonych – nowego systemu teleinformatycznego. Dzięki temu przebieg postępowań ma być dużo szybszy.

Kto może, a kto nie może ogłosić upadłości konsumenckiej?

Podpowiadamy, kto może ogłosić upadłość konsumencką, a kto nie. Dzięki tej procedurze sądowej można zrealizować proces oddłużenia i uwolnić się od obciążeń finansowych. Aby jednak złożyć stosowny wniosek o upadłość, trzeba spełnić pewne kryteria. Z artykułu dowiesz się, jakie oraz kto nie może ogłosić upadłości konsumenckiej. Zapraszamy do lektury! Co to jest upadłość konsumencka?  

Czytaj więcej »

Ile trwa upadłość konsumencka bez majątku?

Podpowiadamy, ile trwa upadłość konsumencka bez majątku. Stanowi ona metodę na definitywne uwolnienie się od niemożliwego do spłaty zadłużenia. Mimo że głównym celem tej procedury jest zaspokojenie roszczeń wierzycieli poprzez sprzedaż majątku osoby zadłużonej, możliwe jest jej przeprowadzenie nawet w sytuacji, gdy dłużnik nie ma cennych aktywów czy źródeł dochodu. Jak zatem wygląda upadłość konsumencka

Czytaj więcej »

Upadłość Getin Noble Bank S.A. – Jak Frankowicze mogą chronić swoje interesy

W obliczu niedawnej upadłości Getin Noble Bank SA, wielu klientów banku, zwanych „Frankowiczami”, może czuć się zaniepokojonych i niepewnych co do swojej sytuacji finansowej. Getin Noble Bank, będący jednym z najbardziej „ufrankowionych” banków na polskim rynku, miał ponad 10 tys. spraw wytoczonych przez kredytobiorców. Ogłoszenie upadłości 20 lipca wprowadza dla konsumentów dodatkowe komplikacje. Obecnie nie

Czytaj więcej »