fbpx
upadłość konsumencka

Upadłość konsumencka: w 2021 będzie ich więcej

Upadłość konsumencka coraz częściej okazuje się rozwiązaniem dla osób, które mają problemy ze spłatą zobowiązań finansowych nie tylko wobec banków, lecz również dostawców mediów oraz spółdzielni mieszkaniowych.

Z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, że miesięcznie w Polsce (stan na marzec 2021 r.) z rozwiązania jakim jest upadłość konsumencka korzysta od 1,5 do 1,8 tys. osób. W 2020 r. upadłość konsumencką ogłosiło 13 tys. osób. Dla porównania, w 2019 r. takich spraw było około 8 tysięcy. COIG szacuje, że w 2021 upadłości konsumenckich będzie około 20 tysięcy.

Zdaniem Adama Łąckiego, prezesa Krajowego Rejestru Długów, można się spodziewać, że w 2021 roku w dalszym ciągu będziemy odnotowywać wysokie liczby upadłości konsumenckich do czasu, aż nie ustabilizuje się sytuacja pandemiczna i gospodarcza. Jak się okazuje, dla wielu osób ogłoszenie upadłości konsumenckiej może stanowić jedyną drogę do zaspokojenia roszczeń wierzycieli, pozbycia się długów i rozpoczęcia życia na nowo i bez finansowych obciążeń.

Przed 2020 rokiem na ogłoszenie upadłości konsumenckiej najczęściej decydowały się kobiety. Najnowsze statystyki pokazują, że sytuacja się wyrównała i mężczyźni również decydują się na to rozwiązanie. Łącznie w całym 2020 roku bankrutujący konsumenci mieli niespłacone 429 mln złotych. Ogłaszający upadłość konsumenci byli najczęściej dłużni bankom (135,2 mln złotych), funduszom sekurytyzacyjnym (118,7 mln złotych) i firmom pożyczkowym (25,6 mln złotych).

W badaniu przeprowadzonym przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych zapytano respondentów, czy pandemia koronawirusa COVID-19 wpłynęła na ich możliwości terminowego wywiązywania się z zobowiązań finansowych. Odpowiedzi twierdzących udzieliło 12% badanych. Ankietowani najczęściej mają problemy z regulowaniem opłat za media (gaz, prąd, woda), a także czynszu za mieszkanie i opłat abonamentowych (telefon i telewizja).

Eksperci są zgodni co do tego, że złożenie wniosku o upadłość konsumencką powinno być rezultatem dobrze przemyślanej decyzji. Warto jest zadbać o właściwe przygotowanie dokumentów, dzięki czemu procedura upadłościowa przebiegnie znacznie łatwiej. Z pewnością warto jest wówczas zwrócić się o pomoc do profesjonalnej kancelarii prawnej.

+48 22 602 29 00
kontakt@kancelariafenix.pl

+48 22 602 29 00
kontakt@kancelariafenix.pl

ul. Hoża 86/410
00-682 Warszawa

Konsultacje osobiste:

Piękna 24/26A | 00-549 Warszawa

Podleśna 1 lok. 14 | 15-227 Białystok

Podziel się tym artykułem. Możesz go udostępnić klikając poniżej: