fbpx

Upadłość konsumencka: w 2021 będzie ich więcej

Upadłość konsumencka coraz częściej okazuje się rozwiązaniem dla osób, które mają problemy ze spłatą zobowiązań finansowych nie tylko wobec banków, lecz również dostawców mediów oraz spółdzielni mieszkaniowych.

Z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, że miesięcznie w Polsce (stan na marzec 2021 r.) z rozwiązania jakim jest upadłość konsumencka korzysta od 1,5 do 1,8 tys. osób. W 2020 r. upadłość konsumencką ogłosiło 13 tys. osób. Dla porównania, w 2019 r. takich spraw było około 8 tysięcy. COIG szacuje, że w 2021 upadłości konsumenckich będzie około 20 tysięcy.

Zdaniem Adama Łąckiego, prezesa Krajowego Rejestru Długów, można się spodziewać, że w 2021 roku w dalszym ciągu będziemy odnotowywać wysokie liczby upadłości konsumenckich do czasu, aż nie ustabilizuje się sytuacja pandemiczna i gospodarcza. Jak się okazuje, dla wielu osób ogłoszenie upadłości konsumenckiej może stanowić jedyną drogę do zaspokojenia roszczeń wierzycieli, pozbycia się długów i rozpoczęcia życia na nowo i bez finansowych obciążeń.

Przed 2020 rokiem na ogłoszenie upadłości konsumenckiej najczęściej decydowały się kobiety. Najnowsze statystyki pokazują, że sytuacja się wyrównała i mężczyźni również decydują się na to rozwiązanie. Łącznie w całym 2020 roku bankrutujący konsumenci mieli niespłacone 429 mln złotych. Ogłaszający upadłość konsumenci byli najczęściej dłużni bankom (135,2 mln złotych), funduszom sekurytyzacyjnym (118,7 mln złotych) i firmom pożyczkowym (25,6 mln złotych).

W badaniu przeprowadzonym przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych zapytano respondentów, czy pandemia koronawirusa COVID-19 wpłynęła na ich możliwości terminowego wywiązywania się z zobowiązań finansowych. Odpowiedzi twierdzących udzieliło 12% badanych. Ankietowani najczęściej mają problemy z regulowaniem opłat za media (gaz, prąd, woda), a także czynszu za mieszkanie i opłat abonamentowych (telefon i telewizja).

Eksperci są zgodni co do tego, że złożenie wniosku o upadłość konsumencką powinno być rezultatem dobrze przemyślanej decyzji. Warto jest zadbać o właściwe przygotowanie dokumentów, dzięki czemu procedura upadłościowa przebiegnie znacznie łatwiej. Z pewnością warto jest wówczas zwrócić się o pomoc do profesjonalnej kancelarii prawnej.

Kto może, a kto nie może ogłosić upadłości konsumenckiej?

Podpowiadamy, kto może ogłosić upadłość konsumencką, a kto nie. Dzięki tej procedurze sądowej można zrealizować proces oddłużenia i uwolnić się od obciążeń finansowych. Aby jednak złożyć stosowny wniosek o upadłość, trzeba spełnić pewne kryteria. Z artykułu dowiesz się, jakie oraz kto nie może ogłosić upadłości konsumenckiej. Zapraszamy do lektury! Co to jest upadłość konsumencka?  

Czytaj więcej »

Ile trwa upadłość konsumencka bez majątku?

Podpowiadamy, ile trwa upadłość konsumencka bez majątku. Stanowi ona metodę na definitywne uwolnienie się od niemożliwego do spłaty zadłużenia. Mimo że głównym celem tej procedury jest zaspokojenie roszczeń wierzycieli poprzez sprzedaż majątku osoby zadłużonej, możliwe jest jej przeprowadzenie nawet w sytuacji, gdy dłużnik nie ma cennych aktywów czy źródeł dochodu. Jak zatem wygląda upadłość konsumencka

Czytaj więcej »

Upadłość Getin Noble Bank S.A. – Jak Frankowicze mogą chronić swoje interesy

W obliczu niedawnej upadłości Getin Noble Bank SA, wielu klientów banku, zwanych „Frankowiczami”, może czuć się zaniepokojonych i niepewnych co do swojej sytuacji finansowej. Getin Noble Bank, będący jednym z najbardziej „ufrankowionych” banków na polskim rynku, miał ponad 10 tys. spraw wytoczonych przez kredytobiorców. Ogłoszenie upadłości 20 lipca wprowadza dla konsumentów dodatkowe komplikacje. Obecnie nie

Czytaj więcej »