Upadłość konsumencka coraz częściej okazuje się rozwiązaniem dla osób, które mają problemy ze spłatą zobowiązań finansowych nie tylko wobec banków, lecz również dostawców mediów oraz spółdzielni mieszkaniowych.
Z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, że miesięcznie w Polsce (stan na marzec 2021 r.) z rozwiązania jakim jest upadłość konsumencka korzysta od 1,5 do 1,8 tys. osób. W 2020 r. upadłość konsumencką ogłosiło 13 tys. osób. Dla porównania, w 2019 r. takich spraw było około 8 tysięcy. COIG szacuje, że w 2021 upadłości konsumenckich będzie około 20 tysięcy.
Zdaniem Adama Łąckiego, prezesa Krajowego Rejestru Długów, można się spodziewać, że w 2021 roku w dalszym ciągu będziemy odnotowywać wysokie liczby upadłości konsumenckich do czasu, aż nie ustabilizuje się sytuacja pandemiczna i gospodarcza. Jak się okazuje, dla wielu osób ogłoszenie upadłości konsumenckiej może stanowić jedyną drogę do zaspokojenia roszczeń wierzycieli, pozbycia się długów i rozpoczęcia życia na nowo i bez finansowych obciążeń.
Przed 2020 rokiem na ogłoszenie upadłości konsumenckiej najczęściej decydowały się kobiety. Najnowsze statystyki pokazują, że sytuacja się wyrównała i mężczyźni również decydują się na to rozwiązanie. Łącznie w całym 2020 roku bankrutujący konsumenci mieli niespłacone 429 mln złotych. Ogłaszający upadłość konsumenci byli najczęściej dłużni bankom (135,2 mln złotych), funduszom sekurytyzacyjnym (118,7 mln złotych) i firmom pożyczkowym (25,6 mln złotych).
W badaniu przeprowadzonym przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych zapytano respondentów, czy pandemia koronawirusa COVID-19 wpłynęła na ich możliwości terminowego wywiązywania się z zobowiązań finansowych. Odpowiedzi twierdzących udzieliło 12% badanych. Ankietowani najczęściej mają problemy z regulowaniem opłat za media (gaz, prąd, woda), a także czynszu za mieszkanie i opłat abonamentowych (telefon i telewizja).
Eksperci są zgodni co do tego, że złożenie wniosku o upadłość konsumencką powinno być rezultatem dobrze przemyślanej decyzji. Warto jest zadbać o właściwe przygotowanie dokumentów, dzięki czemu procedura upadłościowa przebiegnie znacznie łatwiej. Z pewnością warto jest wówczas zwrócić się o pomoc do profesjonalnej kancelarii prawnej.