Tylko w marcu 2021 r. polskie sądy ogłosiły łącznie aż 1,6 tys. upadłości konsumenckich.
W ciągu trzech pierwszych miesięcy 2021 r. w \”Monitorze Sądowym i Gospodarczym\” opublikowano 4726 ogłoszeń dotyczących upadłości konsumenckiej. To ponad dwukrotnie więcej niż w 2020 r. Wówczas upadłość konsumencką ogłaszało co miesiąc około 600-700 osób fizycznych.
Liczba upadłości konsumenckich wzrasta systematycznie od czerwca 2020 r. Wówczas miesięczna liczba upadłości zaczęła przekraczać 1 tys. Przebijanie następnych symbolicznych barier miało miejsce w kolejnych miesiącach – W lipcu 2020 r. liczba bankructw zwiększyła się do 1500 przypadków, w październiku było ich już 1600, a w grudniu – 1800.
Upadłość konsumencka 2021
Oprócz pandemii na zwiększenie liczby upadłości konsumenckich wpływ miała nowelizacja prawa upadłościowego, która weszła w życie w marcu 2020 r. Zgodnie z obowiązującymi przepisami umyślne doprowadzenie do niewypłacalności nie stanowi już przeszkody do ogłoszenia upadłości przez osobę fizyczną – wina dłużnika ma znaczenie tylko w określaniu warunków oddłużenia. Ponadto plan spłaty dla dłużników, którzy umyślnie lub przez zaniedbanie doprowadzili do niewypłacalności, nie może trwać mniej niż 3 lata i dłużej niż 7 lat.
Z analiz opracowanych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej wynika, że w całym 2021 r. będziemy mieli do czynienia z ok. 20 tys. przypadkami upadłości konsumenckich.
Dane zawarte w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wskazują, że w I kwartale 2021 r. ogłoszono upadłość 122 przedsiębiorstw, zaś 433 wpisy to ogłoszenia o rozpoczęciu postępowania restrukturyzacyjnego.